Thats all folks

20 juni 2017 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Maandag 19 juni.
Thats all folks.
Beste lezers en kijkers. Dit is het laatste verhaal wat we schrijven over onze reis naar Amerika. We zitten nu op het vliegveld van Los Angeles voor de terugreis en de geneugten van 12 uur vliegen en de jetlag zullen we jullie onthouden. Graag willen we iedereen bedanken voor het meelezen, meereizen en de reacties tijdens onze reis. We hebben het zeer gewaardeerd. "We appriciate that", zeggen de Amerikanen.
Op de één na laatste dag was het zelfs mogelijk, door snel internet, om een filmpje bij het reisverslag te doen. Even een nieuwe vriend van ons aan het woord, zal ik maar zeggen. We hebben tientallen filmpjes gemaakt, maar die komen jullie maar bij ons thuis bekijken.
De rit naar Los Angeles, was ongeveer 200 mijl en voor een gedeelte langs de kust, dus het beloofde een prachtige laatste dag te worden. Nog even bij het ontbijt, de keuken geplunderd en met fruit, koek en vol goede moed op weg.
Na ruim een uurtje kwamen we bij de kust, en we zagen het al van verre.: MIST!! Eigenlijk is het zo, dat wij met onze reis heel veel geluk hebben gehad, want mist is hier de gewoonste zaak van de wereld. Bij alle kustreizen wordt ook geadviseerd niet te vroeg te vertrekken, want er is heel vaak mist uit zee. We hadden de dagen ervoor de Golden Gate ook al in de mist zien liggen, dus we waren op ons hoede. De mist hangt ook alleen boven zee, tot de eerste bergrug, en daarachter is het weer stralend weer.
Ondanks dat hebben we genoten en langs de boulevard en Hope Ranch in Santa Barbara, (de superrijken) zijn we op het gemak naar het zuiden gereden.
Na een niet te pruimen lunch bij Karl's Junior, soort mislukte Macdonalds, reden we rond 4 uur de spits in van Los Angeles. 6 rijstroken breed, (hier en daar een mooie Corvette) sukkelden we naar onze afrit en een uurtje later stonden we voor ons hotel.
We hadden het plan, om de huurauto gelijk in te leveren, zodat dat niet s'-morgens vroeg voor de vlucht nog moest. Scheelde ook weer 25 $ parkeerkosten. Nodig was het niet, want Hertz is 24/7 geopend en als je aan komt rijden, met tientallen andere auto's, ben je toch zo aan de beurt. Even een quick scan van de auto en met een ticket in je hand kun je vertrekken. En 99% gaat dan met de gratis shuttle naar het vliegveld, die iedere 10 minuten vertrekt, dag en nacht door. Wij kozen voor het hotel en dan vandaag met de hotelshuttle naar het vliegveld.
Conclusie: Amerika is groot, heel groot. We hebben prachtige natuur gezien, maar ook woeste dorre vlaktes. Veel van het grote land is onbewoonbaar. We hebben mooie steden gezien en rijkdom, maar ook onvoorstelbaar veel armoede. We gaan er graag nog een keer op vakantie, (eerst sparen want we willen dan een Mustang Cabrio) maar in Nederland hebben we het stukken beter voor elkaar. Amerika is great enough, maar maak het eerst maar eens beter.

Voor de statistici onder ons tot slot nog een paar cijfers.
Gereden:                                               3500 miles = ruim 5500 km
Stopborden;                                          1345 (1 x gemist)
In de auto;                                             80 uur
File                                                        3 uur
Gevaren                                                6 km (Alcatraz)
Gevlogen                                               33 km (Grand Canyon)
Squirels (Eekhoorns) gezien                 123
Chipmunks gezien                                 12
Linx Bobcat                                            1
Beren                                                      0 (wel 80 x voor gewaarschuwd)
Corvettes                                                590, waarvan 300 in Canada
hotels                                                      13
Max temp                                                42 graden C Death Valley
Min temp                                                 -3 graden C Mamothlakes
Hoogte                                                     9000 ft = 2700 meter
Diepte                                                      -150 ft - 50 meter below sealevel. Zoutvlakte Death Valley.
Zwervers                                                   Veel te veel en te vaak.
Politie                                                        Veel te veel en te vaak.
Vriendelijke en behulpzame mensen;      Opvallend veel.
Chagrijnige mensen.                                1 (Chauffeuse shuttlebus Airport LAX. Maar toen waren we zelf ook  chagrijnig omdat we naar huis gingen.)

Thats all folks.
We hopen jullie in gezondheid snel te ontmoeten.

1. Leontine:
    21 juni 2017
    Haha, fantastisch! Heb er ook van genoten om zo mee te kunnen leven, maar heb zeker zin om jullie weer in levende lijve te zien!
  2. Lijdia:
    21 juni 2017
    Genoten van jullie verhalen en foto's. Fijn dat jullie er weer zijn
  3. Gert:
    21 juni 2017
    Voor ons is het ook fijn om thuis te zijn maar je de vakantie is nu weer voorbij
  4. Willy:
    21 juni 2017
    Heel herkenbaar allemaal; een geweldige ervaring! Welcome home!
  5. Gert:
    21 juni 2017
    Thanks Wil. Kunnen we de reünie gaan plannen.
  6. Evelien:
    22 juni 2017
    Lekker bijkomen thuis, van alle indrukken !!
    Sterkte met de jetlag. Was heel leuk om al jullie verhalen te lezen, over 2 weken gaan we Marc weer opzoeken in B.C. en hopen te genieten van Vancouver eiland. Love you guys !! Come again
  7. Gert:
    22 juni 2017
    Jetlag inderdaad! Is nu 02.56 uur en zit klaarwakker op de rand van mijn bed. Hihi. Straks weer werken!
    Veel plezier bij Marc en geniet nog van de kleine v Jaap! See you soon!
  8. Mees Nederlof:
    22 juni 2017
    Blij dat jullie weer thuis zijn.we hebben de reis samen met jullie gemaakt,wat een schrijftalent6.Je kunt zo een reisboek uitgeven,het staat al op papier plus mooie foto's.Hoop jullie spoedig te zien.Knuffels
    Vader en moeder.
  9. Jeannette:
    22 juni 2017
    Geweldig om mee te reizen! Fijn dat jullie weer veilig en gezond terug zijn!
    Xxx