San Francisco

15 juni 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Donderdag 15 juni
SAN FRANCISCO
San Francisco is een wereldstad. 850.000 inwoners en dat alleen in de punt van het schiereiland. Samen met Oakland, Berkeley en San José, wat allemaal tegen elkaar aangegroeid zit (soort randstad) goed voor 7,2 miljoen mensen. Drukke bedoening dus.
Het plan was vandaag kaartjes halen voor de "hop on, hop off" bus en dan de bezienswaardigheden om beurten af te werken. Op de kaart was het 3 kilometer lopen naar het kantoor van die bussen en dan konden we daar gelijk ook opstappen. Te voet op weg. Maar buiten zagen we het al, en we wisten het al natuurlijk, San Francisco staat bekend om zijn heuvels. Dus na 5 bloks, hadden we het al gezien en gingen we terug om de auto halen. Zelfs met de auto was het nog een hele toer om er te komen. Die heuvels zijn beroerd stijl en met al die verkeerslichten ben je voortdurend aan het helling trekken met de auto. Afijn goed afgelopen en de auto weer bij hotel gezet en 3 bloks gelopen naar het busstation. Lekker boven op de open dubbeldekker gezeten en live commentaar van alle bezienswaardigheden van de stad. Er zit dus naast de chauffeur iemand apart, die alles verteld. En daar zijn echte komieken bij die de mooiste verhalen verzinnen. Langs het haventerrein, alle pieren zijn inmiddels omgebouwd tot winkelcentra en uitgaansgebied, naar de Golden Gate. Hier zijn we off de bus gehopt en hebben we een uurtje doorgebracht, foto's genomen en koffie gedronken.
Prachtige brug natuurlijk, die in heel veel films te zien is. Je kunt vanaf dit punt ook de stad mooi zien en Alcatraz, de bekende gevangenis. We hoorden de mensen praten over 'whales' en warempel, onder en naast de brug zwommen meerder walvissen. Je zag ze het water (de lucht natuurlijk) uitblazen boven hun kop en af en toe duikelde er één boven water. Wel van grote afstand hoor, maar toch weer een leuke traktatie.
Na de Golden Gate, de stad weer in en op zoek naar de huizen van de "Painted Ladies". Zegt mij helemaal niks, maar ook wereldberoemd van een oude tv-serie. Dat bleek 2 bloks lopen, maar wel een colletje van de 3e categorie, dus voor Assie was het flink bikkelen. We stonden eerst nog voor de verkeerde huizen, maar uiteindelijk hadden we de goeie, want heel het park ertegenover, zat vol met kijkers.
Hierna met de laatste bus, naar Union Square, een soort plein met dure hotels en dure winkels. Binnengelopen bij de MACYs en daar moest Astrid natuurlijk weer even worden opgemaakt, door de dames. Gelijk iets gekocht en gekeken naar iets leuks voor de meiden.
Hierna bij een Chinees gegeten, echt heel lekker, en daarna aan het eind van de dag, de laatste 300 meter, tussen tientallen zwervers door, terug naar het hotel.
Ik kom er weer even op terug, want hier zijn opvallend veel zwervers/junks/dronkenlappen. Astrid had gelezen, dat er 13000 door de stad zwerven. Ik denk dat dat aardig klopt want je ziet ze overal door de stad. En sommige zijn zo zielig, gehandicapt, vies en hulpbehoevend, dat de tranen soms in je ogen springen en je je afvraagt hoe dat verder moet. Daar moet die Trump maar eens wat aan doen!!

1. Lijdia:
    Wat een mooie stad
  2. Gert:
    17 juni 2017
    Leuk hè lij, inderdaad overdag heerlijk met de zon is het een prachtige stad. GezEllis bij de haven, je kijkt je ogen uit!
    Maar er zijn zoveel zwervers dat is echt te triest voor woorden. Zoveel mensen met hun hele hebben en houwen die gewoon op straat liggen te slapen. Groot probleem.
  3. Evelien:
    17 juni 2017
    Wat een belevenis weer : en zelfs walvissen gezien !!
  4. Mees Nederlof:
    17 juni 2017
    Het is in en in triest en jullie voelen je schatrijk,wat ook zo is.We hebben bewondering voor jullie lef,om alles te doen. Wat moeten die hersens van juulie een berg info verstouwen.Nog veel plezier en knuffels veel liefs,vader en moeder
  5. Leontine:
    17 juni 2017
    Gaaf zeg! Enne, aan de foto's te zien, gekeken voor de meiden bij Michael Kors...?
  6. Gert:
    18 juni 2017
    Ha Tine, inderdaad gekeken helaas was zo aan het einde van onze reis het saldo op onze bankrekening geslonken
  7. Gert:
    Ha pap,
    Bedankt voor uw berichtje. Misschien niet zo slim maar we hebben een stel zwervers toch wat gegeven. We zagen ze saampjes, de eén duwde de ander in een rolstoel, gelijk op pad gaan. Waarschijnlijk drank halen maar ja wat moet je anders?
    De laatste dagen komen eraan, tot gauw, dikke knuffel voor u en mam.
  8. Jeannette:
    18 juni 2017
    Jullie krijgen een geweldige conditie van het lopen
  9. Gert:
    18 juni 2017
    Mn stappenteller op mn telefoon vraagt of ik het doel niet op wil hogen omdat ik er elke dag ver overheen ga. Lachen toch?